Trening cardio na spalanie tłuszczu

trening-cardio

Wśród całej gamy rozmaitych ćwiczeń na spalenie tłuszczu, każdy kto boryka się z dodatkowymi kilogramami chce odnaleźć skuteczną formę treningu. Jednogłośnie w środowisku trenerów fitness taką bronią z nadwagą jest trening cardio – którego najprostszą formą jest bieganie.

Na początek przyjrzyjmy się jednak samej tkance tłuszczowej, która jako tkanka łączna, u kobiet stanowi około 25% masy ciała, zaś u mężczyzn – ok. 20%. Jak wiadomo jest warstwą termoizolacyjną, która skutecznie chroni przed zmianami temperatury, a ponadto w sytuacji braku pożywienia jest idealnym źródłem energii. Najczęściej gromadzi się w okolicach brzucha, bioder i ud. Jako tkanka trzewna, po wewnętrznej stronie brzucha chroni amortyzując narządy wewnętrzne.

Obecność tkanki tłuszczowej w przypadku nadwagi jest szkodliwa dla naszego organizmu. Przy wadze w normie, tkanka tłuszczowa pełni szereg wymienionych wyżej zalet, jeśli zaś organizmowi towarzyszy nadwaga, wówczas staje się jednym z głównych źródeł nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, chorób wieńcowych, zawału serca, cukrzycy, hiperglikemii, żylaków lub problemów ze stawami.

Dlatego ważną kwestią dla naszego zdrowia jest pozbycie się kilogramów, stosując wspomniany trening cardio – bieganie lub inne tego typu ćwiczenia. Jak wiadomo mięśnie potrzebują odpowiedniej ilości energii, obecna tkanka tłuszczowa, sprawia, że organizm wytwarza czterokrotnie więcej energii niż z węglowodanów.
Tłuszcze obecne w organizmie spalane są tylko w warunkach tlenowych, tzn. im większy wysiłek, tym większe staje się zapotrzebowanie na tlen. Dobrym rozwiązaniem będzie wykonywanie ćwiczeń o średniej intensywności, umożliwiające dostarczenie odpowiedniej ilości tlenu do naszych mięśni. Nie ma cudu i należy być świadomym, że zanim zaczniemy spalać tkankę tłuszczową wpierw organizm musi spalić węglowodany w postaci glukozy i glikogenu.

Trening cardio jest doskonałym wyjściem dla osób, które raz na zawsze chcą pozbyć się nadwagi, gdyż jako forma ćwiczeń w warunkach tlenowych, stanowi rodzaj treningu o umiarkowanej intensywności czyli ok. 60% tętna maksymalnego, utrzymywanego przez dość długi czas. Podczas treningu cardio nasz organizm stanie się wytrzymały na wysiłek, w wyniku czego zwiększy się wydolność tlenowa.

W jaki zatem sposób należy mierzyć intensywność przeprowadzanego treningu? Uniwersalnym sposobem jest oczywiście pomiar tętna w czasie ćwiczeń. Podczas treningu cardio tętno powinno utrzymywać się w granicach 60-70% tętna maksymalnego, obliczanego wg wzoru: tętno maksymalne (Tmax) = 220 – wiek. W omawianym treningu mieści się ono w tzw. strefie 2 wskazującej na spalanie tkanki tłuszczowej.

Trening cardio jest skuteczny tylko wtedy, gdy wykonujemy go minimum 20 minut ( najlepiej 20-60 minut), 3 razy w tygodniu. Podczas pierwszych kilkunastu minut organizm spala węglowodany, a w następnej kolejności dopiero tkankę tłuszczową. Do ćwiczeń cardio możemy zaliczyć bieganie, jazdę na rowerze, pływanie, spacery, jazdę na rolkach, Nordic Walking, stepper, orbitrek i wiele innych.
Trening cardio to doskonała sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów, dla wszystkich chcących poprawić swoją wytrzymałość, również dla osób starszych, w przypadku gdy nie cierpią na choroby układu krążenia w dużym stopniu.

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. Ela napisał(a):

    Biegam swoim tempem 3 razy w tygodniu po 30 minut, do tego staram się pilnować dietę i widzę efekty 🙂 mało, że schudłam to mam dużo lepszą kondycję i lepiej się czuje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*