Dlaczego tyjemy i jak sobie z tym poradzić?

dlaczego-tyjemy-i-jak-sobie-poradzic

Otyłość to jedna z najpoważniejszych chorób cywilizacyjnych ostatnich lat, która nieuchronnie postępuje z każdym rokiem. Problem ten dotyczy nie tylko osoby starsze ale również dzieci i młodzież.

Osoby dotknięte nadwagą, znajdują wytłumaczenie ze swojej tuszy genetycznymi warunkami bądź problemem z metabolizmem. Prawdą jest, że niewielka liczba osób rzeczywiście może być otyła z powodu choroby, reszta osób, nie ma się co oszukiwać, swoją nadwagę zawdzięcza niezdrową dietą, którą spożywa często w nadmiarze i bezruchem.

Zdrowa dieta

Źródłem niezdrowej żywności, w której przeważają głównie produkty tłuste, przesolone lub przesłodzone są niewątpliwie przetworzone, zawierające mnóstwo konserwantów rzeczy z niższej półki bądź bary szybkiej obsługi. Z braku czasu wolimy częściej sięgać po zupę z torebki niż samodzielnie przygotowany obiad ze świeżymi warzywami. Organizm szybko reaguje na niezdrowe produkty, odkładając coraz więcej tkanki tłuszczowej w ciele, a w wielu przypadkach zła dieta prowadzi do wielu schorzeń typu cholesterol lub cukrzyca.

Czasem niewiele potrzeba, aby zmienić nasze nawyki żywieniowe, warto zacząć chociaż małymi krokami – zamiast płatków śniadaniowych zastąpić owsianymi, słodkie jogurty zamienić na kefir lub jogurt z dodatkiem świeżych owoców, a na obiad przygotować pyszne zdrowe mięso. Chcąc posiadać niezmienną wagę, należy pamiętać o ważnej zasadzie – jeść posiłek w regularnych porach, co 3-4 godziny oraz jeść rano śniadanie aniżeli pierwszy posiłek zjeść dopiero popołudniu. Taki nawyk powoduje napad obżarstwa, mimo wszelkich starań. Badania wykazują bowiem, że osoby, które jedzą rano posiłek, są szczuplejsze od osób jedzących po południu.

Aktywność fizyczna

W przypadku osób otyłych, ruch najczęściej schodzi na dalszy plan bądź ograniczany jest do minimum, mając przy tym świadomość, że ruch to zdrowie. Z reguł jedynie kilka procent osób można zaliczyć do aktywnych fizycznie. Wymówek, aby nie uprawiać sportu bądź jakiejkolwiek aktywności fizycznej jest od liku – poprzez kwestie braku pieniędzy, brak czasu lub po prostu niechęć do wysiłku. A tak naprawdę niewiele czasu potrzeba w ciągu dnia, aby znaleźć czas chociażby pół godziny na aktywność np. bieganie. Znakomitym sposobem może być zmiana transportu do pracy z auta na rower, spacer, bądź jazdę windą zamienić na schody lub chociażby pracując z przyjemnością we własnym ogródku, a nawet czasem włożyć rolki bądź iść do klubu potańczyć. Najważniejsze to odpowiednia motywacja, gdyż leżąc na kanapie z chipsami w ręku nic nie zdziałamy.

Osoby, które postanowiły zmienić swoje życie, biegać czy ćwiczyć, przeszły najgorszy etap zakwasów i bólu, doskonale wiedzą, że aktywność odmieniła ich złe nawyki, a sport przynosi im ogromną satysfakcję. Ważne by robić to co będzie sprawiało przyjemność, a wtedy aktywność fizyczna stanie się częścią życia.

Odchudzanie za wszelką cenę

W dobie pięknym modelek z pierwszych stron gazet, kobiety odczuwają presję posiadania idealnej figury. Warto jednak mieć świadomość, że obsesyjne odchudzanie może jedynie wpędzić nas w problemy zdrowotne, a jedynie właściwa dieta i aktywność fizyczna jest w stanie zmienić nasze ciało w równie świetne kształty, niekoniecznie w rozmiarze 34.

Efektem niewłaściwej diety, często ograniczającej wiele składników odżywczych jest obniżenie metabolizmu, co w rezultacie uniemożliwia spalanie kilogramów. Dzieje się tak, gdyż organizm nie dostaje odpowiedniej liczby kalorii w stosunku do swoich potrzeb. Często zmieniamy diety, na przemian z ich zakończeniem, co przynosi tzw. efekt jo-jo, gdyż z powrotem tyjemy, a metabolizm jest rozregulowany.

Napięcie spowodowane stresem

Stres to kolejny czynnik, który wpływa na przyrost wagi, wówczas organizm wydziela kortyzol tzw. hormon stresu, który ma diametralny wpływ na metabolizm. Hormon ten pod wpływem napięcia mobilizuje organizm do działania, w wyniku czego zwiększone jest uwalnianie do krwi wolnych kwasów tłuszczowych i glukozy, które zapewniają energię dla organizmu w stanie niebezpieczeństwa. Jeśli trwa krótko to nie ma problemu, jednak gdy stres towarzyszy nam ciągle, wówczas powoduje stałe podwyższenie stężenia kwasów tłuszczowych we krwi, w wyniku czego produkowany jest zły cholesterol, który może mieć wpływ na pojawienie się miażdżycy. Nadmiar kwasów tłuszczowych, magazynowany jest w tkance tłuszczowej. W sytuacjach stresowych często sięgamy po produkty tłuste i słodkie, które powodują wydzielanie insuliny przez trzustkę, czego konsekwencją może być cukrzyca.

Doskonałym sposobem na walkę ze stresem jest aktywność fizyczna, a także rozmaite techniki relaksacyjne. Sport to świetne odreagowanie stresu.

Zdrowie to stan pełnego dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego, warto więc o nie dbać. Otyłym osobom żyje się znacznie gorzej, każdy kolejny wzrost wagi to potężne obciążenie dla stawów i kręgosłupa, a także duży wpływ na pojawiające się dolegliwości i schorzenia np. z układem krążenia. Człowiek z nadwagą ma spore trudności w codziennych obowiązkach, nie mówiąc już o przejściu większego odcinka, a przy tym więcej się poci co prowadzi do odparzeń.

Warto stopniowo rozpocząć swą drogę ku zwiększeniu aktywności fizycznej, nadwaga to poważna choroba cywilizacyjna, którą przy odpowiedniej motywacji można przezwyciężyć i cieszyć się szczupłą sylwetką.

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. Kasia napisał(a):

    Trzeba pamiętać, żeby regularnie ćwiczyć, więcej się ruszać i pilnować co jemy oraz najważniejsze to nie głodzić się bo później szybko wraca waga.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*